fredag 28. oktober 2011

BERLIN

     Thomas og jeg reiste til Berlin i høstferien, guttaboys på fotoferie. Det ble lite søvn natten før vi reiste. Vi var oppe klokken tre, tok Taxi til Sola klokken fire. Videre med flyet klokken seks. Fordelen med tidlig avreise var at allerede klokken halv ti sjekket vi inn på hotell Park Inn i Berlin. Vi fikk rom i 21. etasje, utsikten var upåklagelig med hele Berlin rett ut av vinduet.
     Selv om det regnet ute var Thomas og jeg enig om at det ikke var noen grunn til å sitte på hotellrommet. Det var bare til å komme i gang med fotograferingen. Vi ruslet nedover Unter den Linden, fra Alexsander plass til Brandenburger Tor. Videre ned til Holocaust Mahnmal og Potsdamer platz. Med mange stopp og mye fotografering tok denne turen hele dagen. Slik holdt vi på i fire dager, fotografering fra morgen til langt utpå kvelden.





 Vi lå på hotell Radisson Park Inn på Alexander plass. Fra vinduet i 21 etasje hadde vi flott utsikt over Berlin.






Bildet er fra Holocaust Mahnmal, som er et monument over de Europeiske jødenes skjebne. Rektangulere blokker av sement reiser seg så langt øyet kan se. Monumentet er på størrelse med fire fotballbaner.
Under monumentet ligger et informasjonssenter om skjebnene til jødene som ble ofre for nazistenes utryddelse. I navnerommet blir navnene på de jødene som ble drept under annen verdenskrig lest opp. Det tar 6 år, 7 måneder og 27 dager å lese alle navnene.
Dette var et av favoritt motivene  til Thomas, så her måtte vi innom tre dager.





I 1961 ble Berlin muren satt opp. Den delte Europa i 2 til 1989.
Det var lite igjen av muren, vi måtte lete en stund før vi fant restene av den.








Dette bygget er fra Potsdamer Platz, bygget er på 8-9 etasjer. Mens jeg stod å så på det kom det et vindkast, plutselig begynte bygget å bevege på seg. Det viste seg at hele fasaden er falsk, den er laget av et eller annet tøymatriale.





Bildet er fra Potsdammer Platz som stod ferdig i 2000. I mer enn ti år var dette Europas største byggeplass.
Her er det skyskrapere, gater, åpne plasser, puber og restauranter. Dette må bare oppleves, spesielt med alt kunstlyset på kveldstid.





Den ene dagen tok vi turen til bydelen Spandauer Vorstadt. Her oppdaget vi en gammel bygård, det så ut som den var okkupert av kunstnere. I alle de 5 - 6 etasjene jobbet kunstnere med fotografi, maleri m.m. Veggene i oppgangene og diverse rom var dekket med grafitti og kunst. For oss som fotograferte var dette rette stedet. Kulissene var på plass, det var bare å roe ned for å lete etter det riktige motivet.








 Jeg har aldri tidligere vært i en storby med så mye kunstlys. Berlin på dagtid og Berlin på kveldstid var to forskjellige byer.                                         Dette bildet er fra Potsdamer Platz.







Natteliv ved Potsdamer Platz

 Bare sekunder etter jeg tok dette bildet gjorde jeg et "stunt". Jeg ble litt ivrig, skulle prøve å komme litt lavere, dermed lente jeg skulderen inntil glassveggen, det er bare det at veggene i rulletrapper står stille. På et eller annet vis ble skulderen hengende fast i veggen mens føttene følgte med trappen oppover helt til jeg tippet bakover. Etter første saltoen klarte jeg ikke å stoppe, det medførte at jeg like godt tok en salto til. Det ente med sår og skader i foten, en øm skulder samt hull i jakken, men heldigvis det skjedde ingenting med kameraet.









Kveld ved Unter den Linden.









Brandenburger Tor by night.
Om kvelden kom fotografene ut. Jeg har aldri sett så mange fotografer med stativ tidligere. Noen med store kamera og store stativ. Noen med store stativ som vi knapt kunne se noen kamera oppå,
og som dere ser av bildet var det noen Nordmenn uten stativ. 

Foto John Sirevåg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar